ایمنی  پمپ های انسولین

 18مارس 2015- انجمن دیابت آمریکا وانجمن اروپایی مطالعات دیابت بیانیه ای مشترک درمورد بررسی بیشتر ایمنی پمپ های انسولین صادر کردند. این بیانیه بصورت آنلاین درشماره ی ماه آوریل مجله ی Diabetes Careمنتشر گردید.

دراین بیانیه آمده است به اطلاعات بیشتری درباره ی ایمنی واثر بخشی پمپ های انسولین وایمنی جامع این پمپ ها از جمله دسترسی به اطلاعات این پمپ ها ازطرف سازندگان آنها و اختصاص بودجه های عمومی برای کارهای تحقیقاتی درباره ی استفاده ازپمپ های انسولین نیاز است تا گروه های مراقبت های بهداشتی بتوانند به استفاده کنندگان از این پمپ هاآموزش های  لازم را داده واز آنها مراقبت کنند.

 این بیانیه شامل فهرستی از توصیه هایی برای رسیدن به یک رویکرد دقیق تر، استاندارد و شفاف  به منظور ایمنی استفاده کنندگان از پمپ انسولین است.

درحال حاضر سازمان غذا و داروی آمریکا بررسی های دقیق تری را در مورد دستگاه های پمپ انسولین نسبت به  اتحادیه اروپا انجام می دهد. به همین دلیل در این بیانیه هماهنگ نمودن استانداردها برای شرکت های تولید کننده ی پمپ ضروری اعلام گردید.

همچنین توصیه شده است یک پایگاه بین المللی اطلاعات برای گزارش عوارض جانبی ازجمله خطاهای فنی و انسانی ایجادشود.از تولید کنندگان  پمپ هاخواسته شده است تا امکان  دسترسی به اطلاعاتی نظیر تعداد استفاده کنندگان از این دستگاه ها و نتایج مطالعات انجام شده بروی ویژگی های جدید درطراحی  پمپ ها را فراهم کنند.همچنین برای بررسی کارآزمایی های بالینی مستقل، به  منظور بررسی ایمنی، اثر بخشیپمپها، نتایج استفاده از پمپ و پایبندی  به استفاده از آن در شرایط دنیای واقعی، بودجه ی لازم  فراهم گردد.

به گفته ی دکتر Petersمدیر برنامه ی بالینی  دیابت  در دانشگاه  کالیفرنیای جنوبی: تکنولوژی بسرعت  برای درمان دیابت در حال تکامل است، درحالیکه مسلماً پیشرفت تکنولوژی بسیار مفید است ما نظارت خوبی پس از عرضه ی دستگاه ها به بازار نداریم بخصوص در اروپا که محصولات قبل از آمریکا  به مردم معرفی می شود، ما نیاز به دریافت اطلاعات کافی درباره ی چگونگی عملکرد پمپ انسولین  بعد ازعرضه به بازار داریم، به این ترتیب می توانیم به بیماران در جلوگیری از خطاهای  این دستگاه ها کمک کنیم.

تقریباً یک میلیون نفر در سراسر دنیا از پمپ های انسولین (تزریق مداوم زیر جلدی انسولین) استفاده می کنند. بیماری دیابت در دنیا در بیش از 200 میلیون نفر تشخیص داده شده است. اکثر افرادیکه از پمپ انسولین استفاده  می کنند مبتلا به دیابت نوع 1 هستند، هر چند برخی از افراد مبتلا به دیابت  نوع 2 نیز از پمپ انسولین استفاده می کنند.

دکتر Petersمی گوید: بزرگترین  مشکلات بیمارانی که از پمپ انسولین استفاده می کنند امکان خراب شدن دستگاه است و هنگامیکه این اتفاق می افتد  چند روز طول می کشد تا دستگاه دیگری را بتوانند جایگزین  دستگاه معیوب کنند.

او به همه ی بیمارانی که از پمپ انسولین  استفاده  می کنند  توصیه می کند یک نسخه ی چاپی ازتنظیمات پمپ، نحوه ی نگهداری و تعمیرات جزئی آنرا در دسترس داشته باشند. همچنین به این  افراد توصیه می کند حتماً یک ویال انسولین طولانی الاثر در خانه  داشته باشند تا در صورت نیاز از آن تزریق کنند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/290962.php